سرماخوردگی

علت افزایش سرماخوردگی در تعطیلات سال نو

فهرست مطالب

مدیر کل بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت، افزایش تجمعات، مسافرت‌های مردمی و برودت هوا را به عنوان دلایل اصلی گسترش سرماخوردگی در هفته‌های گذشته مطرح کرده و اشاره نمود که امسال، شیوع بیماری‌های مرتبط با فصل سرما با تأخیر مواجه شده است.

دکتر شهنام عرشی، در خصوص نظارت و کنترل بیماری‌های تنفسی در سراسر کشور، بیان داشت:

در تابستان ۱۴۰۲، سیستم نظارتی بیماری‌های تنفسی را بهبود بخشیدیم. این ارتقاء به گونه‌ای بود که برای نخستین بار، تقریباً ۲۱ نوع ویروس تنفسی را که ممکن بود علائم مشابه سرماخوردگی ایجاد کنند، در دست کم ۱۵ مرکز در سرتاسر کشور به صورت هفتگی مورد آزمایش قرار دادیم تا بتوانیم نوع ویروس‌های موجود و عوامل بیماری‌زا را شناسایی نماییم.

او توضیح داد که با استفاده از زیرساخت‌هایی که در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور به دنبال شیوع کرونا ایجاد شده، یک سیستم یکپارچه برای نظارت بر بیماری‌ها تدارک دیده‌ایم. این سیستم، نظارت بر آنفلوآنزا و کرونا را به طور جداگانه انجام می‌دهد و بر اساس داده‌های به دست آمده، زمان‌های شیوع آنفلوآنزا را مشخص می‌کند.

مدیرکل مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر در مورد اوج گیری آنفلوآنزا در سال ۱۴۰۲ اظهار داشت که شیوع آنفلوآنزا در ابتدای آذرماه به اوج خود رسید و حدوداً در میانه‌های اسفندماه به پایان رسید. الگوی شیوع آنفلوآنزا مشابه سال‌های قبل بود، اما موارد بیماری در سال گذشته به مدت چند ماه افزایش یافت و به شکل سرماخوردگی‌های شدیدتری بروز کرد.

دکتر عرشی در خصوص وضعیت کرونا در سال گذشته توضیحاتی ارائه داد و گفت:

در شش ماهه دوم سال قبل، شیوع کرونا که عمدتاً با علائم سرماخوردگی بروز می‌کرد، کمتر از موارد عادی سرماخوردگی بود. این کاهش نسبی به دلیل اجرای واکسیناسیون گسترده و همچنین ظهور سویه‌هایی با قابلیت انتقال بالا اما شدت کمتر بود. به ویژه سویه JN.۱، که ابتدا در اروپا و سپس در ایران شایع شد، از جمله این سویه‌ها بود.

از طرف دیگر، ورود موج سرمای شدید به کشور در اواخر سال موجب افزایش موارد سرماخوردگی شد، که شامل آنفلوآنزا، پاراآنفلوآنزا و کرونا بود. با این حال، علی‌رغم افزایش موارد سرماخوردگی و بیماری‌های تنفسی، مورد مشخصی از ظهور سویه جدید کرونا که بیماری جدیدی ایجاد کند، در ایران یا سایر کشورها گزارش نشده است.

علت افزایش سرماخوردگی در تعطیلات نوروز

عرشی در خصوص افزایش اخیر سرماخوردگی‌ها اظهار داشت:

گزارش‌هایی وجود دارد که نشان از افزایش موارد سرماخوردگی می‌دهند، که برخی آن‌ها را به کرونا مرتبط می‌دانند. تجمعات، سفرهای مردمی و سرمای هوا از جمله عواملی بودند که به گسترش سرماخوردگی کمک کردند، زیرا افراد مبتلا به سرماخوردگی در جریان ترددها، دیگران را نیز آلوده می‌کردند. در واقع، شاهد یک موج دیرهنگام سرماخوردگی زمستانی بودیم.

دکتر عرشی با تأکید بر اینکه پایش و نظارت وزارت بهداشت به صورت دائمی انجام می‌شود، توضیح داد که افزایش قابل توجهی در موارد خاصی از ویروس‌ها مانند آنفلوآنزا یا کرونا مشاهده نشده است. موارد سرماخوردگی معمولاً در انتهای سال و ابتدای بهار، زمانی که برخی ویروس‌ها فعال‌تر هستند، طبقه‌بندی می‌شوند.

 


 

منبع: ایسنا

روزنامه پرند منتشر شد!

مطالعه اخبار به روز شهر جدید پرند در قالب روزنامه و استفاده همزمان از امکانات فضای مجازی

فصل دوم رادیو پرند

فصل دوم پادکست “رادیو پرند” به معرفی فازهای هفت‌گانه شهر پرند می‌پردازد. این پادکست را با هم بشنویم.

اشتراک‌گذاری
نظر شما چیست؟
guest
0 گفتگو
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین خبر
پرطرفدارترین مطالب
شرکت کیسون
دانشنامه
دانشنامه: معرفی شرکت کیسون

در راستای آشنایی بیشتر با شهر جدید پرند، قصد داریم مجموعه دانشنامه‌ای از شرکت‌های پروژه‌ساز در فازهای گوناگون شهر پرند